zondag 21 februari 2016

2nd opinie dag.

Mijn laatste blog is ongeveer een maand gelden. Vind het lastig om uit te leggen waarom ik de afgelopen ervaringen niet eerder op papier heb kunnen zetten. Misschien bang, bang dat deze weg nu al zal eindigen. Als je dingen op papier zet worden ze naar mijn idee ECHT, dus dat het niet meer bij een gevoel blijft maar een tastbaar iets. Ik moest eerst de boel hier laten bezinken, afwachten welke kant het op zou gaan. Gelukkig zijn we in een rustiger vaarwater gekomen, vlak is het nog niet naar we hebben wel weer een beetje koers om maar in de sfeer te blijven.
De vorige keer vertelde ik dat ik vanaf mijn eisprong al menstruatiesteken voelde, ik had gelijk. Twee dagen na mijn 2nd opinie in R’dam kwam mijn bloeding. De 2nd opinie, daar keken we allebei naar uit(klinkt als iets vrolijks) maar ik ben erachter gekomen ik iets anders dan mijn partner. Ik keek er naar uit als een soort houvast; nu gaan ze vertellen hoe en wat. Mijn vriend meer als; eindelijk een professional maar in welke narigheid komen we en hoe confronterend gaat dit worden.
Ik heb de wachtruimte al als bijzonder ervaren. Schijnbaar waren er veel vrouwen/stellen die kwamen voor een terugplaatsing, de ene was al vaker geweest als de ander. Ze praten vrij hard en openlijk met elkaar hierover en ik vond zelfs de mannen er positief en relaxt overkomen. Zowel apart als bijzonder om daartussen te zitten. Ik kreeg opeens veel respect en bewondering voor die vrouwen en hun mannen maar tegelijk besef je waar je zit en waar het eventueel naartoe kan gaan.
Ik kreeg een andere gyn dan de bedoeling was omdat het nogal druk was maar we kenden daar geen één gynaecoloog dus dat maakte voor ons niet zo uit. Het was een fijne dokter, luisterde goed naar ons verhaal/zorgen en had een ontspannen houding. Was een vrij vlotte dokter, sommige dokters kunnen wat stijf en hoogachtend overkomen maar door zijn ‘open’ houding werd ik redelijk rustig. Naast de reden vroeg hij ook wat de verwachtingen van dit bezoek waren. Uitgelegd dat we graag wilde weten of we goed bezig waren omdat we voor ons gevoel nogal knullig en onprofessioneel behandelt voelde. Ik had heel veel voorbeelden willen geven maar was de helft en de meest heftige dingen juist vergeten op te noemen. Daar kwam ik in de auto terug naar huis natuurlijk achter. Stom Stom, door de spanningen denk ik. Maar goed, we worden in ieder geval opnieuw bekeken. Ja, dat gaat er gebeuren. Ze gaan het aanpakken alsof ik een nieuwe patiënt ben zonder behandelgeschiedenis. Ik vind dit een fijne insteek, geen vooroordelen of invloeden van andere artsen. Wel moesten beiden al veel vragen beantwoorden over de je eigen gezondheid en de gezondheid van de familieleden. Omdat het sperma van manlief nog nooit onderzocht is moet nu wel. Vervolgens kreeg ik een inwendig onderzoek. Gyn N had gezegd dat hij, op basis van mijn dossier, mij niet eens zou onderzoeken als hij bij mij de 2nd opinie moest uitvoeren omdat alles klopte wat hij deed(!)
Tijdens het onderzoek vertelde hij wat hij ging doen en wat ik eventueel zou voelen, ik mocht meekijken op het beeld waar hij ook wat toelichting bij gaf. Zal niet in details treden maar voor manlief was dit allemaal niet erg prettig om te horen, laat staan dat hij wilde meekijken. Alles zag er tot nu toe oké uit maar ik kreeg wel een uitstrijkje. Uitslag hiervan over 2 wkn. Omdat ze me dus als ‘nieuw’ gaan behandelen krijg ik over een paar weken een COLA-screening. Uitleg overgenomen van de website van het Erasmus MC: COLA screening staat voor Cyclus Oligo-Amenorroe, wat betekent onregelmatige of wegblijvende menstruatie. Deze screening wordt gedaan bij vrouwen die met deze klachten op de polikliniek gynaecologie komen. Met deze screening willen we de oorzaak van de onregelmatige menstruatie vaststellen, voordat een eventuele behandeling wordt ingesteld. Tijdens deze screening zal eerst een aantal vragen gesteld worden. Deze vragen zullen met name gaan over de menstruatie, dus het is aan te raden uw agenda mee te nemen waarin de laatste 8 menstruaties staan genoteerd. Tevens heeft u een formulier meegekregen met vragen over de familie. Deze moet u ook meenemen naar de Cola screening.
Daarnaast zal er een inwendige echo gemaakt worden. Hierbij zal gekeken worden naar de baarmoeder en de eierstokken, en wordt het aantal eiblaasjes (follikels) geteld. Voor de echo maakt het niet uit op welk moment van de cyclus u zit. Dus ook als u menstrueert, kan de afspraak gewoon doorgaan. Tot slot wordt er bloed geprikt. Hiervoor moet u nuchter zijn. Dat houdt in dat u vanaf 12 uur 's nachts niets meer mag eten of drinken. U mag ook 's ochtends uw tanden niet poetsen of roken. In het bloed wordt gekeken naar hormonen van de eierstokken, bijnieren en hersenen, om zo te kunnen bepalen waar de oorzaak van het probleem zich bevindt. Ook sluiten we een aantal andere oorzaken van onregelmatige menstruaties uit, zoals schildklier- en hypofyseproblemen (orgaantje in de hersenen). Alles bij elkaar bent u ongeveer drie kwartier bezig. De Cola screening vindt altijd om 8.00 uur, 8.30 uur of 9.00 uur plaats.Ongeveer 6 weken na de Cola screening krijgt u van uw behandelend arts de uitslag.
Aangezien ik uit mezelf geen cyclus aanmaak is het voor het onderzoek het beste als ik niet spuit, zo krijgen ze hopelijk een beter beeld van wat er disfunctioneert en hoe dit te behandelen. Gaan we natuurlijk doen maar helaas is het wel zo dat ik de uitslag pas in april krijg dus de komende 3,5 mnd geen kans op zwangerschap. Dit is natuurlijk balen als je al een tijd bezig bent maar als dit beter is voor een objectiever beeld dat vind ik dit prima. Omdat de screening en het sperma altijd vroeg in de ochtend gedaan moeten worden wordt het voor ons de dag van te voren een hotelletje pakken in de buurt van het ziekenhuis omdat we het anders niet gaan redden. Het sperma moet binnen een uur namelijk ingeleverd worden.
In de tussentijd had ik opgemerkt dat mijn vriend heel gespannen en ‘geïrriteerd’ was. Ik probeerde dit een beetje te laten verdwijnen door wat flauwe grapjes e.d. te maken maar het werd er niet beter op. Ik kon merken dat de arts en assistente tijdens het maken van de vervolgafspraken dit ook voelde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten